
Upea uutinen: Krääsätalous kuriin -aloite etenee eduskuntaan!
Finlaysonin käynnistämä kansalaisaloite "Krääsätalous kuriin" on kerännyt yli 50 000 allekirjoitusta ja siirtyy nyt eduskunnan käsittelyyn. Tämä on selkeä viesti päättäjille: suomalaiset haluavat suitsia kertakäyttökrääsän ja ultrapikamuodin mainontaa.
On kohtuutonta, että vastuullisesti toimivat suomalaisyritykset joutuvat kamppailemaan markkinoilla, joilla Temun ja Sheinin kaltaiset toimijat kiertävät sääntelyä ja tuovat maahan jopa 70 000 pakettia kertakäyttötavaraa päivässä. Yhdessä olemme osoittaneet, että muutosta vaaditaan.
Aloitteen vireillepanijat ovat:
Jukka Kurttila / Finlayson & Co Oy, Niklas Kaskeala / The Activist Agency, Miia Porkkala ja Minna Vanhala-Harmanen / Perheyritysten liitto, Riku Eskelinen / Luontoliitto, Aku Varamäki, Julia Thurén, Jenni Rotonen, Sissi Penttilä.
Suuri kiitos jokaiselle, joka tuki aloitetta allekirjoituksellaan.

Rakastetut suomalaiset brändit Finlayson, Vallila, Makia ja Reino & Aino muodostavat tulevaisuudessa Finlayson & Co Oy:n liiketoiminnan ytimen. Manna & Co Oy:n konkurssipesä sekä velkojat ovat hyväksyneet Mannan osakkeenomistajien tarjouksen suomalaisten brändiyhtiöiden sekä liiketoimintojen ostamisesta. Samassa yhteydessä Lexington -konsernin on ostanut Lexington & Co Oy ja Oy Vallila Contract Ab:n on ostanut Vallila & Co Oy. Mannan osakkeenomistajat ovat omistajia kaikissa uusissa konserneissa.
Pääomistajat yhdessä merkitävimpien velkojien kanssa päättivät toteuttaa uudelleenjärjestelyn, jossa yhtiöiden toimintaedellytyksiä saatiin tervehdytettyä merkittävästi. Nyt toteutetun järjestelyn yhteydessä Manna & Co Oy:n työntekijät on siirretty Finlayson & Co Oy:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Toteutetussa järjestelyssä Manna -konsernin toiminnot eriytettiin kolmeen uuteen konserniin, joiden hallinto sekä rahoitusrakenne ovat toisistaan erillään. Rakennemuutoksella on pyritty parantamaan ja fokusoimaan konsernien operatiivisia toimintoja. Järjestelyillä on myös merkittävästi tervehdytetty konsernien rahoitusrakennetta sekä toiminnan joustavuutta.
”Järjestely takaa, että operatiivisten brändiyhtöiden liiketoiminta tulee jatkumaan ja nykyisen kaltaisena, sisältäen myymälä-, verkkokauppa- sekä tukkukauppatoiminnot. Järjestelyllä ei ole vaikutuksia konsernien yhtiöiden hyviin ja pitkäaikaisiin asiakas- tai alihankkijasuhteisiin.’’, kertoo Jukka Kurttila, Finlayson Oy:n liiketoiminnoista vastaava johtaja.
’’Toteutettu yrityskauppa mahdollistaa ikonisten suomalaisten brändien kehittymisen ja kasvun. Pitkittynyt ja kalliiksi muodostunut Manna & Co Oy:n saneerausprosessi muodosti uhkatekijöitä toiminnan jatkuvuuden turvaamiselle. Aikaisemmin tehdyt toimintojen uudelleenjärjestelyt sekä merkittävät kustannussäästöt operatiivisten yhtiöiden, kuten esim. Finlaysonin ja Makian osalta ovat kuitenkin kääntäneet toiminnot kannattavan kasvun uralle eli kaikki keskeiset toiminnot ovat terveitä. Nyt voimme lähteä kehittämään liiketoimintoja aivan eri fokuksella kuin Mannan saneerausprosessin aikana’’ toteaa Risto Voutilainen ostokonsortion puolesta.
Finlayson & Co Oy on ostanut Finlayson Oy:n, Makia Clothing Oy:n, Reino & Aino Oy:n sekä Vallila Collectionin liiketoiminnot sekä tavaramerkin.